Långledigt!



Fy vad skönt att vara ledig , såklart så vaknar man upp förskyld! #not happy#morr#
sen är jag lite besviken övr att jag inte kunde åka hem till mamma över helgen , Leon hade tre årskalas idag , fan va tråkigt att missa det, hatar att bo så långt bort, och sen har jag ju inte träffat lille Noel än, vill ju gärna se nya lillebror innan han blir stor liksom :P

Ska på läkarbesök igen på tisdag  hos privatläkaren jag gick till i början av graviditeten, tydligen så har jag inte rätt att gå till en vanlig läkare, så jävla sjukt! blir så trött på norge, allting funkar så konstigt.
Barnmorska kan jag glömma förrän i mars, och vanlig läkare har jag inte rätt till, så då blir det att betala 1000 kr per besök hos privatläkaren istället!, inte för att jag har någonting emot att gå till honom, han är jätte bra och jag trivs jätte bra med honomoch jag hade inte haft något emot att gå till honom genom hela graviditeten , men som han själv sa när jag var där sist , du ska inte behöva betala för att du är gravid, det har han rätt i. I norge så är det inte riktigt som i sverige med läkare och sånt , här måste du ha en egen fastleger som det heter, vilket betyder att du lir tilldelad en läkare genom att ringa till olika läkarstationer och hitta någon som har plats på sin lista, om det är akut så finns det en hälsostation som du får betala 120 spänn på för att dom ska titta på dig och skriva ut läkemedel och pencilin, men det gäller bara om du har fått influensa, brutit armen , skurit dig eller dylikt, ska man på kontroller för graviditet varje månad kan jag inte gå dit. När vi ringde till fastlegerkontoret så sa dom att jag var tvungen till att vara norsk medborgare för att få komma till dom, jävla sjukt system , jag har ju fått födsloplats på ett norskt sjukhus och det var inga problem att få tid till att komma på ultraljud men en läkare har jag inte rätt till, är lite orolig för att det är samma sak med barnmorskan nu, tänk om jag inte har rätt till det heller sen när jag väl kan få en tid där. Barnmorskan jag pratade med sa bara att sorry det finns inga platser alla är sjuksrkrivna samma sak är det i grannkommunen , och då frågar jag naturligtvis var jag skall vända mig då, då är hon såklart välldigt norsk och säger bara det vet jag inte du får försöka få tag i en fastleger. Så jävla typiskt norge, folk vill hellst inte hjälpa dig , för det är ansträngande.

Lillan har sparkat stenhårt på mig hela dagen idag =) helt sjukt vad liv det har vart där inne idag, jätte mysigt!
Kan inte fatta att det har gått 20 veckor! tiden har gått så fort, 140 dagar kvar !
Jag var ju rädd att lillan skulle vara undernärd, jag vet att man int ka jämföra sig med andra, men jag har kollat in bilder på andras mage i vecka 20 och jag är ju mycket mindre än de jag har sett, så jag frågade barnmorskan om det, hon sa bara att jag skulle vara glad att jag var så liten och nätt, vissa bär barnet lite med invändigt än andra , och det gjorde tysligen jag , så det var skänt att veta ibland för jag för mig att om jag inte äter precis när jag blir hungrig så svälter jag mitt barn haha dumt säkert men antar att det är naturligt att oroa sig :P





Gör mig glad

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0